در آلمان تنها زندگی کردن برای خیلیها چیز عجیبی نیست؛ حالا آمار هم همین را نشان میدهد. در سال ۲۰۲۵، حدود ۱۷٫۳ میلیون نفر در آلمان بهتنهایی زندگی میکردند؛ یعنی ۲۰٫۹ درصد جمعیت کشور، یا تقریبا یک نفر از هر پنج نفر. این روند تازه نیست، اما در دو دهه گذشته پررنگتر شده است. بیست سال پیش شمار افرادی که تنها زندگی میکردند کمی کمتر از ۱۴٫۲ میلیون نفر بود. از آن زمان تا حالا، این عدد ۲۲٫۳ درصد افزایش یافته است.
تنها زندگی کردن بیش از همه در شهرها دیده میشود. در شهرهای با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، سهم افرادی که تنها زندگی میکنند در سال ۲۰۲۵ به ۲۵٫۹ درصد رسید. در مقابل، این سهم در شهرها و روستاهای کوچک فقط ۱۷٫۲ درصد بود. سن هم در این الگو نقش مهمی دارد. هرچه سن بالاتر میرود، سهم افرادی که تنها زندگی میکنند هم بیشتر میشود. در میان افراد بالای ۶۵ سال، این سهم به ۳۴٫۴ درصد میرسد. در گروه سنی بالای ۸۵ سال، این رقم با ۵۵٫۸ درصد از نصف هم بیشتر است.
برای بازار مسکن، یک عدد دیگر هم مهم است: خانوارهای تکنفره حالا با سهم ۴۲٫۱ درصد، رایجترین نوع خانوار در آلمان هستند. این یعنی افراد بیشتری هر کدام به یک خانه جداگانه نیاز دارند؛ موضوعی که فشار بر بازار مسکن را بالا نگه میدارد. در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا، آلمان با سهم ۲۰٫۹ درصدی بهروشنی بالاتر از متوسط ۱۶٫۵ درصد قرار دارد. سهمهای بالاتر فقط در شمال و شمالشرق اروپا دیده میشود؛ از جمله در لیتوانی، فنلاند و کشورهای اسکاندیناوی.